lauantai 16. elokuuta 2008

Pakkaus à la Zooplus


Viime viikolla herra Mäykyselle saapui jälleen uusi tarvikelähetys Zooplussasta, ja jälleen kerran Zooplus oli koetellut järkevän pakkaamisen rajoja. Itse asiassa tämänkertainen paketti oli ovelle tullessaan kaikkein lähimpänä hajoamispistettään.

Zooplus on aika edullinen liike, ja kustannusten karsiminen todella näkyy. Koska paketin sisältöä ei varsinaisesti ole sidottu eikä tuettu millään tavalla, ruokapurkit lentelevät kuljetuksen aikana laidalta toiselle. Yllättävän hyvin vuoat ja säilykepurkit kuitenkin näyttävät kestävän ehjinä, vaikka suuri osa tuleekin perille kolhiintuneena. Tämänkertaisessa laatikkossa oli ruokapurkin mentävä reikä pohjassa, mutta onneksi kissanhiekkasäkki tukki reiän sen verran hyvin, että lähetys pysyi pakkauksen sisäpuolella.


Tilausprosessi Zooplussan kanssa käy kuitenkin ihan näppärästi. Kun paketti saapuu, pitää vain listata puuttuvat ja vahingoittuneet tuoteet ja ilmoitella niistä liikkeeseen. Pakettien räjähtäneestä ulkoasusta huolimatta tähänastiset valitusaiheet ovat kuitenkin olleet vain yksi matkalle kadonnut märkäruokapussi ja kolhiintunut ruokakulho. Zooplussasta vastataan parin päivän kuluessa vakiomaililla, jossa pahoitellaan pakkausongelmia ja luvataan välittää viesti pakkausosastolle toiminnan kehittämiseksi. Lisäksi he kysyvät, haluaako puuttuvista tavaroista hyvityksen rahana vai lahjakorttina. Olemme tyytyneet lahjakortteihin, joiden kanssa ei ole ollut ongelmia.

Olemme pohtineet Zooplussan motiiveja puolivillaiseen pakkaamiseen. Emme oikein usko, että kysymys on osaamattomuudesta, vaan työ on varmaan jostain syystä kannattavinta tehdä näin. Ainakin pakkausmateriaaleja säästyy, ja työtä voi tehdä nopeasti. Jos Zooplussalla on hyvin neuvotellut sopimukset, voi jopa olla että kuljetusfirmojen vakuutukset maksavat matkalla vahingoittuneet paketit, jolloin pakkaamisen puuteet eivät haittaa Zooplussaa lainkaan. Lisäksi jälkeenpäin vaadittavissa korvauksissa on myyjän kannalta se hyvä puoli, että kaikki eivät vaadi niitä. Hyvä pakkaus pitäisi nimittäin tehdä kaikille asiakkaille, mutta korvauksia ei tarvitse maksaa niille, jotka eivät jaksa valittaa.

4 kommenttia:

Peppi kirjoitti...

Täytyykin käydä kattomassa tuo sivusto. Ihme että toi laatikko on edes pysynyt kasassa!!

kainaloinen kirjoitti...

Meillä on käynyt ihmeen hyvä tuuri Zooplussan pakettien kanssa, ovat olleet suht' ok kunnossa tullessaan. Tosin olen melkein aina tilannut pelkästään annospusseja, jotka eivät niin paljon huonosta pakkaamisesta kärsikään.

Henriikka kirjoitti...

Itse olen myös kuullut paljon näitä tarinoita - ja vähissä tuntuu olevan ne kokemukset, että tilaukset on pakattu hyvin. Itselläni ei ole vielä ollut tarvetta tällaiselle tilaukselle kun ostan aina ruoat edullisesti näyttelyistä, mutta eipä tämä ainakaan lisää Zooplussan houkuttelevuutta...

Vulpes kirjoitti...

Minä olen kaksi kertaa tilannut Zooplussalta tavaraa, ekalla kerralla ruokaa ja toisella kerralla kiipeilypuun ruuan lisäksi. Ja molemmilla kerroilla paketti on ollut tosi hyvässä kunnossa. Ekasta tilauksesta uupui muistaakseni kaksi purkkiruokaa, mutta sain siitä hyvityksen seuraavaa tilausta varten. Muuten tuotteet ovat olleet hyvässä kunnossa.

Jännä juttu miten joillekin sattuu ihan lahoamispisteessä olevia lähetyksiä ja jotkut taas ovat ihan moitteettomassa kunnossa. Kai siellä on pakkaajissa eroja.